Kreatywny leanowiec

Zakres szkolenia:

Lean management jest często postrzegany jako koncepcja zarządzania organizacją, która pozwala (za pomocą zestawu zasad i instrumentów) na „walkę” z marnotrawstwem poprzez uporządkowanie i zestandaryzowanie procesów, struktur czy też zasobów. Standaryzacja zaś jest łączona z usztywnieniem, brakiem elastyczność – gdzie tu zatem miejsce na kreatywność, innowacyjność, nieszablonowe podejście? Lean zachęca do zmiany podejścia, do spojrzenia na organizację z zupełnie innej perspektywy, a podejście jest (jak mawiał Winston Churchill) tą małą rzeczą, która tak wiele zmienia. Warto więc budować szczupłe systemy korzystając z myślenia twórczego i innowacyjnego. W każdej organizacji, niezależnie od jej profilu działalności, złożoności, wielkości (nie mówiąc o skomplikowaniu) powinno być miejsce na:
  • kreatywność i twórczość podczas projektowania prostych, efektywnych struktur i procesów,
  • wykorzystanie niestandardowych podejść do budowania standardów,
  • podejście nowatorskie, kreacyjne do rozwiązywania problemów i burzenia złych nawyków,
  • wyobraźnię podczas projektowania wyrobów, usług,
  • pomysłowość, dla zbudowania krótkich i skutecznych ścieżek komunikacyjnych…
Wykorzystujmy kreatywność naszych pracowników, na którą szczególną uwagę zwracał Jeffrey K. Liker, plasując ją w grupie źródeł marnotrawstwa. Kreatywność to cecha, z którą się rodzimy - a później idziemy do szkoły 😊 Wpływa na nią nasze doświadczenie, czy postawa względem życia. Można ją jednak na nowo pobudzić. Nieszablonowego myślenia można (i warto) znów się nauczyć, jednocześnie świetnie się przy tym bawiąc, bo… entuzjazm jest bliżej spokrewniony z nauką, niż nuda.   Wiedza jest potęgą, ale wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy. Albert Einstein Program szkolenia
  • Wprowadzenie
  • Myśleć jak Einstein – czyli czym jest kreatywność
  • Jak stworzyć środowisko dla kreatywności?
  • Stres a kreatywne myślenie
  • Skrzynka narzędziowa kreatywnego człowieka
    • Odwrotne myślenie (reverse thinking)
    • Design thinking
    • Myślenie kreatywne – łamanie reguł i schematów myślowych
    • Jak uczyć się - i oduczać - i uczyć na nowo?
    • Drzewo pomysłów
    • Kreatywne prezentowanie wyników swojej pracy
    • Storytelling
    • Sztuka zadawania pytań
    • Proaktywność
    • Zarządzanie wizualne w służbie kreatywności
    • Śmiej się, a niech reszta świata zastanawia się dlaczego – bo roześmiani ludzie są bardziej kreatywni
  • Budowanie nieszablonowych systemów pamięciowych i zwiększanie efektywności nauki
    • Mózg – niezły figlarz
    • Dane i informacje
    • Mapowanie myśli
    • Techniki zapamiętywania
    • Inteligentne czytanie
    • Zarządzanie uwagą i koncentracja – trening uważności
    • Karminy nasze synapsy
  • Kreatywność a standaryzacja – bo porządek i zasady nie muszą przeszkadzać w twórczym myśleniu
    • Skutkiem twórczego myślenia jest zmiana - a jeżeli zmiana to może w duchu Kaizen?
    • Nieszablonowe podejście do zasad i instrumentów Lean
    • Nowatorskie podejście do rozwiązywania problemów i burzenia złych nawyków
    • Marnotrawstwo związane z niedoborem pomysłowości
  • Relaks a twórcze myślenie
  • Wspieranie kreatywności – dieta i joga dla mózgu
  • Wpływ codziennych rytuałów na kreatywność – jak korzystają z nich wielkie umysły
  • Jak pielęgnować kulturę kreatywną?
  • Innowacyjność i jej planowanie
  • Podsumowanie i dyskusja

Uczestnicząc w szkoleniu:

  • Poznamy sposoby pobudzania i rozwijania kreatywności, jednocześnie nie ujmując nic swojemu zorganizowaniu i walorom utrzymywania porządku.
  • Wyposażymy się w skrzynkę narzędziową kreatywnego człowieka. Pobudzimy i nakarmimy nasze synapsy. Spróbujemy wejść do naszych firmy przez drzwi, których do tej pory nie widzieliśmy. Nauczymy się dziwić, odwracać kota ogonem. Poznamy również tajniki sztuki zadawania pytań i zasady kreatywnego korzystania z danych i informacji. Będziemy łamać schematy myślowe i korzystać z dobrodziejstw zarządzania wizualnego.
  • Dowiemy się dlaczego mózg robi nas w konia i jak ominąć jego lenistwo i bałaganiarstwo, oraz pułapki, które na nas zastawia, jednocześnie wykorzystując go do efektywnego uczenia się.
  • Wreszcie, ale nie na koniec, zrelaksujemy się i powalczymy o poprawę naszej koncentracji.
  • Podczas szkolenia spróbujemy na chwilę znów być dziećmi – a to wszystko z dużą dawką humoru i z wykorzystaniem wielu gier i zabaw.

Adresaci szkolenia:

  • Szkolenie jest skierowane do osób na stanowiskach kierowniczych oraz inżynierskich, chcących rozwinąć swoje kompetencje kreatywnego myślenia.

Czas trwania:

  • 2 dni (16 godzin dydaktycznych)