Wymagania IATF 16949:2016 (wraz z obowiązującymi SI) oraz ISO 9001:2015
Zakres szkolenia:
- Zakres standardu, powołania normatywne, terminy i definicje [SI 1, 15]
- Kontekst organizacji -
- Zrozumienie organizacji i jej kontekstu
- Zrozumienie potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych
- Zakres systemu zarządzania jakością - wymagania specyficzne klientów (CSR) jako integralna część systemu zarządzania jakością standardu IATF16949
- System zarządzania jakością - podejście procesowe wg normy ISO9001 jako podstawa działania systemu zarządzania – filozofia PDCA oraz Koncepcja Motoryzacyjnego Podejścia Procesowego APA – najlepsze praktyki wg IATF16949 na bazie VDA 12 oraz AIAG – CQI 16
- Bezpieczeństwo produktu – jako integralna część działania systemowego [SI 2, 23]
- Przywództwo –
- Przywództwo i zaangażowanie kierownictwa w skutecznym wdrażaniu wymagań normy – odpowiedzialność korporacyjna, ocena skuteczności i efektywności procesów [SI 12], powołanie właścicieli procesów,
- Polityka jakości,
- Role organizacyjne wraz z określeniem odpowiedzialności i uprawnień
- Planowanie –
- Rozpoznanie ryzyk i szans w procesach organizacji jak podstawa działania systemu zarządzania – działania zapobiegawcze i plany awaryjne, [SI 3, 17, 21]
- Cele jakościowe i działania w celu ich osiągnięcia,
- Wsparcie –
- Zasoby ludzkie,
- Infrastruktura – layout, [SI 10, 18]
- Środowisko operowania procesów,
- Wiedza organizacji,
- Kompetencje – szkolenia oraz kompetencje audytorów wewnętrznych i drugiej strony, [SI 4, 22]
- Świadomość i motywacja,
- Komunikacja,
- Zarządzanie udokumentowanymi informacjami – księga jakości [SI 5], zapisy, specyfikacje inżynieryjne
- Działania operacyjne –
- Planowanie, rozpoznanie i analiza wymogów klienta - Identyfikacja i Zarządzanie Specyficznymi Wymaganiami Klienta (CSR),
- Projektowanie i zatwierdzanie procesu produkcyjnego wg IATF 1949 oraz omówienie kluczowych aspektów wymagań podręczników referencyjnych – APQP/VDA-RGA, PPAP/VDA2, FMEA, SPC/VDA4, MSA/VDA5, [SI 6]
- Nadzór nad zewnętrznie dostarczanymi procesami, produktami i usługami, realizacja produkcji i usług [SI 7, 8, 19]
- Nadzorowanie zmian – zmiany tymczasowe [SI 11],
- Nadzór nad niezgodnymi wyjściami – odstępstwa [SI 9], naprawy i przeróbki, likwidacja produktów niezgodnych
- Ocena rezultatów –
- Monitorowanie i pomiary procesów, definicja narzędzi statystycznych
- Ocena Satysfakcji Klienta – Podstawa oceny skuteczności systemu zarządzania,
- Analiza i ocena – ocena trendów
- Audyty wewnętrzne – realizacja założeń IATF - APA -„V” oraz „CAPDo®” w audytach systemu, procesu, produktu [SI 14]
- Przegląd zarządzania – podsumowanie działania systemu zarządzania [SI 13, 16]
- Doskonalenie –
- Niezgodności i działania korygujące – problem solving [SI 20], error proofing, zarządzanie gwarancjami, analiza zwrotów z terenu
- Ciągłe doskonalenie
- Załączniki A (Plan kontroli-normatywny) [SI 24, 25]
- Podsumowanie szkolenia, dyskusja, uwagi
Uczestnicząc w szkoleniu:
- Poznasz wymagania IATF 16949.
- Nabędziesz umiejętność interpretacji poszczególnych wymagań i przekładania ich na elementy Systemu Zarządzania Jakością.
- Zrozumiesz powiązania wymagań IATF 16949 z mapą procesów twojej organizacji.
- Zrozumiesz konieczność dokumentowania wyników procesów w optymalnym zakresie.
Adresaci szkolenia:
- Szkolenie adresowane jest do wszystkich osób pracujących w przemyśle motoryzacyjnym od pełnomocników ds. systemu zarządzania jakością, przez właścicieli procesów/menadżerów, audytorów wewnętrznych, po specjalistów wszystkich obszarów organizacyjnych.
Czas trwania:
- 2 dni (16 godzin dydaktycznych)