TESTY HIPOTEZ oraz PODSTAWY PROJEKTOWANIA EKSPERYMENTÓW (DoE)
Zakres szkolenia:
Szkolenie uświadamia jak profesjonalnie odkrywać i wprowadzać zmiany w procesie. Wyobraź sobie, że dojeżdżasz do pracy przez kilkanaście skrzyżowań i zajmuje Ci to średnio 30 minut. Pewnego dnia zmieniłeś trasę i jechałeś 26 minut. Czy już wtedy możesz zadeklarować, że nową trasą będziesz szybciej docierać do pracy? Pewnie nie. Zatem kiedy będziesz mógł zadecydować? Kiedy możemy decydować co i jak wpływa na nasze procesy i produkty? Szkolenie ukazuje, jak efektywnie poznać odpowiedź, by nie stracić za dużo czasu, ale też i nie dać się oszukać.
- Proces jako przekształcanie parametrów wejściowych w wyjściowe
- Zmienność naturalna vs specjalna – zagrożenia i szanse
- Zjawisko interakcji
- Strategie eksperymentów OFAT, AFAT, Full Factorial, Fractional Factorial
- Jak dobierać strategię eksperymentu w praktyce
- Wyznaczenie celu, położenie czy zmienność procesu?
- Co to są hipotezy i jak je generować
- Błędne decyzje, ich prawdopodobieństwo, ryzyko i konsekwencje
- Procedura testów
- Zastosowanie programu Minitab w testach hipotez (2 Sample T-test, Paired T-test, Standard Deviation test, ANOVA, Chi-kwadrat)
- Praktyczna, nie tylko statystyczna, interpretacja wyników
- Wyciąganie właściwych, bezpiecznych wniosków z testów hipotez
- Planowanie eksperymentów jako fundament sukcesu
- P-diagram – czyli szeroki obraz parametrów
- Szumy/zakłócenia – jak sobie radzić
- Strategia próbkowania – Drzewko kombinacji
- Przeprowadzanie eksperymentów z wykorzystaniem programu Minitab
- Praktyczna analiza wyników eksperymentu
- Zagrożenia, czyli elementy psychologii w planowaniu i interpretowaniu testów
Uczestnicząc w szkoleniu:
- Uświadomisz sobie w jakim matrixie/wirtualnej rzeczywistości czasem przychodzi Ci działać
- Podejmiesz wyzwanie działania w realu i świadomego kształtowania rzeczywistości produkcyjnej
- Nauczysz się metodycznie generować hipotezy i potwierdzać ich słuszność
- Dowiesz się, jak projektować eksperyment tak, by odkryć ważne zależności
- Poznasz zagrożenia dla planowania i wnioskowania wynikające z naszej osobowości, przekonań i innych psychologicznych aspektów
- Poznasz sposoby bezpiecznej i profesjonalnej komunikacji wyników testów
Adresaci szkolenia:
- Osoby pracujące przy rozwoju i/lub poprawie produktów lub też procesów
- Inżynierowie procesu/produktu/jakości/rozwoju dostawców wprowadzający lub oceniający zmiany w procesach/produktach
Czas trwania:
- 2 dni (16 godzin dydaktycznych)