
SPC, czyli Statistical Process Control to zestaw narzędzi statystycznych ułatwiających zapewnienie jakości w produkcji. Dzięki narzędziom SPC takim jak karty kontrolne oraz współczynniki zdolności można z dużym prawdopodobieństwem przewidywać ryzyka w procesie, szacować poziomy niezgodności oraz zapobiegać niekorzystnym zmianom. Więcej dowiesz się na ten temat na naszych szkoleniach poświęconych statystycznemu sterowaniu procesami.
Czytaj więcej:
W ocenie jakości procesu coraz powszechniej wykorzystuje się wskaźniki zdolności (Cp/Cpk, Pp/Ppk). Jednocześnie trzeba pamiętać, że do poprawnego ich wyznaczenia konieczny jest dobór odpowiedniego modelu rozkładu statystycznego. Jest to ważny punkt, ponieważ zastosowany model ma wpływ na wartości współczynników. Te z kolei są narzędziem do oceny ryzyka w procesie lub, mówiąc inaczej, pokazują nam prawdopodobieństwo wyprodukowania wyrobów poza specyfikacją. Oznacza to, że zastosowanie źle dopasowanego modelu może prowadzić do błędnej oceny ryzyka a w konsekwencji do niepodejmowania działań zapobiegawczych w procesach, w których należałoby je wprowadzić lub przeciwnie - do adresowania niepotrzebnych działań w stosunku do procesów nie stwarzających zagrożeń
Szkolenie uświadamia jak profesjonalnie odkrywać i wprowadzać zmiany w procesie. Wyobraź sobie, że dojeżdżasz do pracy przez kilkanaście skrzyżowań i zajmuje Ci to średnio 30 minut. Pewnego dnia zmieniłeś trasę i jechałeś 26 minut. Czy już wtedy możesz zadeklarować, że nową trasą będziesz szybciej docierać do pracy? Pewnie nie. Zatem kiedy będziesz mógł zadecydować? Kiedy możemy decydować co i jak wpływa na nasze procesy i produkty? Szkolenie ukazuje, jak efektywnie poznać odpowiedź, by nie stracić za dużo czasu, ale też i nie dać się oszukać. Proces jako przekształcanie parametrów wejściowych w wyjściowe Zmienność naturalna vs specjalna – zagrożenia i szanse
Cechą wspólną większości szkoleń z tematyki Problem Solving jest spojrzenie i raportowanie z perspektywy klienta, ale też bardziej uproszczone podejście do samej diagnostyki przyczyn źródłowych. W obrębie identyfikacji przyczyn źródłowych koncentrują się raczej na Basic Problem Solving (5Why/5W2H) i strategiach rozbieżnych jak Ishikawa/5M czy też generowaniu hipotez. Z praktyki wynika jednak, że w przedsiębiorstwach często brakuje efektywnej diagnostyki rzeczywistego problemu, czyli można powiedzieć prawdziwych detektywistycznych umiejętności. To szkolenie koncentruje się właśnie na nich i preferuje podejście zbieżne, czyli dążące do szybkiego znalezienia przyczyny a nie generowania hipotez. Minimalizuje przy tym udział statystyki i nie wymaga specjalnego oprogramowania. Stanowi ciekawą alternatywę
Metodologia Six Sigma zdobyła wielką popularność, ale ostatnimi czasy nie wszędzie cieszy się dobrą sławą. Zdarza się, że jest tylko hasłem i modą w wielkich koncernach. Z doświadczenia wynika, że w praktyce osiągamy często niewielki efekt okupiony dużym wysiłkiem. To szkolenie ma na celu odwrócić to zjawisko tak, aby małym wysiłkiem osiągnąć satysfakcjonujący efekt. Skupia się ono na najważniejszych i dających efekt dźwigni narzędziach prowadzących do lepszego zrozumienia i poprawy procesu oraz będącego jego efektem produktu. Szkolenie uzupełnione jest o narzędzia i techniki spoza kanonu Six Sigmy, ale wpisujące się w strategię poprawy procesu/produktu a wynikające z blisko 20 letniego
Rola i miejsce statystyki w ocenie zdolności procesu produkcyjnego – wykrywanie a zapobieganie Podstawowe pojęcia i oznaczenia statystyczne – populacja, próbka, reprezentatywność danych Źródła zmienności w procesach – przyczyny ogólne i specjalne, stabilność procesu Podstawowe parametry rozkładu procesu i ich ocena – wyśrodkowanie, rozrzut Struktura, główne funkcjonalności i zasady użytkowania programu proCONTROL Prowadzenie kart kontrolnych dla wartości ciągłych na przykładzie karty XR, XS i IMR budowa i zastosowanie kart kontrolnych XR, XS i IMR zakładanie kart kontrolnych w programie proCONTROL wprowadzanie danych, importowanie ze źródeł zewnętrznych interpretacja karty kontrolnej – przekroczenia granic kontrolnych, analiza sekwencji sygnałów praktyczne problemy związane