Narzędzia jakości i techniki rozwiązywania problemów

Zakres szkolenia:

  • Systematyczne podejście do rozwiązywania problemów a cykl PDCA
  • Identyfikacja problemu
  • Natychmiastowe działania powstrzymujące (Emergency Response Actions)
  • Tworzenie efektywnego zespołu rozwiązywania problemów jakościowych
  • Poprawne definiowanie problemów z wykorzystaniem metodyki 5W2H
  • Różnica między problemem a jego symptomem
  • Gromadzenie danych i ich wstępna analiza (arkusze kontrolne, analiza rozkładu procesu za pomocą histogramów, określanie priorytetów za pomocą analizy Pareto, stratyfikacja danych)
  • Burza mózgów jako wielofunkcyjne narzędzie kreatywnego myślenia
  • Wykres przyczynowo skutkowy Ishikawy
  • Analiza 5 WHY
  • Fault Tree Analysis
  • Analiza Drill Deep (3 x 5 WHY)
  • Priorytetyzacja problemów – metoda punktowa i porównywanie parami
  • Metody walidacji
  • Nadzór nad działaniami
  • Potwierdzenie skuteczności i trwałości wprowadzonych rozwiązań
  • Podejmowanie działań korygujących
  • Akceptacja klienta
  • Utrwalenie uzyskanych rozwiązań poprzez standaryzację
  • Identyfikacja podobnych procesów w celu zastosowania w nich wprowadzonych rozwiązań
  • Budowanie organizacji nakierowanej na analizę doświadczeń - Lessons Learned

Uczestnicząc w szkoleniu:

  • Poznasz wymagania przemysłu motoryzacyjnego związane z metodycznym rozwiązywaniem problemów.
  • Docenisz znaczenie zespołów interdyscyplinarnych w efektywnym rozwiązywaniu problemów.
  • Dowiesz się, jak prawidłowo definiować problemy w celu ich prawidłowego rozwiązania.
  • Poznasz zastosowanie kluczowych narzędzi jakości w procesach rozwiązywania problemów.
  • Zrozumiesz rolę standaryzacji uzyskanych rozwiązań jako sposobu na unikanie problemów w przyszłości.

Adresaci szkolenia:

  • Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób uczestniczących w procesach rozwiązywania problemów w firmach, a w szczególności do pracowników działów jakości, produkcji, logistyki oraz utrzymania ruchu. W szkoleniu powinny uczestniczyć zarówno osoby odpowiedzialne za organizację pracy zespołów rozwiązywania problemów jak i ich faktyczni uczestnicy.

Czas trwania:

  • 2 dni (16 godzin dydaktycznych)