G8D – techniki rozwiązywania problemów i analiza przyczyn źródłowych

Zakres szkolenia:

  • Systematyczne podejście do rozwiązywania problemów a cykl PDCA
  • Dokumentowanie procesu analizy reklamacji zgodnie ze standardem motoryzacyjnym G8D – typowe wzory formularzy i zasady ich wypełniania
  • D0 - Przygotowanie do rozpoczęcia procesu G8D
    • Identyfikacja problemu
    • Natychmiastowe działania powstrzymujące (Emergency Response Actions)
  • D1 - Powołanie zespołu
    • Rola zespołu w procesie doskonalenia
    • Funkcje w zespole rozwiązywania problemów (lider, przedstawiciel klienta, champion)
    • Tworzenie efektywnego zespołu rozwiązywania problemów jakościowych
    • Przydzielanie uprawnień i odpowiedzialności
  • D2 - Definiowanie problemu
    • Poprawne definiowanie problemów z wykorzystaniem metodyki 5W2H
    • Różnica między problemem a jego symptomem
    • Gromadzenie danych i ich wstępna analiza (arkusze kontrolne, analiza rozkładu procesu za pomocą histogramów, określanie priorytetów za pomocą analizy Pareto, stratyfikacja danych)
  • D3 - Tymczasowe działania korygujące
    • Rodzaje tymczasowych działań korygujących
    • Sposób wprowadzania tymczasowych działań korygujących
    • Cykl życia” tymczasowych działań korygujących
  • D4 - Poszukiwanie przyczyn źródłowych – root cause analysis
    • Burza mózgów jako wielofunkcyjne narzędzie kreatywnego myślenia
    • Wykres przyczynowo skutkowy Ishikawy
    • Analiza 5 WHY
    • Fault Tree Analysis
    • Analiza Drill Deep (3 x 5 WHY)
    • Priorytetyzacja problemów – metoda punktowa i porównywanie parami
  • D5 - Opracowywanie trwałych działań korygujących
    • Różnica między działaniami powstrzymującymi a tymczasowymi i trwałymi działaniami korygującymi
    • Planowanie działań i definiowanie odpowiedzialności
    • Podejmowanie decyzji z uwzględnieniem analizy kosztów i czasu
  • D6 - Wdrożenie i walidacja trwałych działań korygujących
    • Metody walidacji
    • Nadzór nad działaniami
    • Potwierdzenie skuteczności i trwałości wprowadzonych rozwiązań
    • Podejmowanie działań korygujących
    • Akceptacja klienta
  • D7 - Zapobieganie ponownemu pojawieniu się problemu
    • Utrwalenie uzyskanych rozwiązań poprzez standaryzację
    • Identyfikacja podobnych procesów w celu zastosowania w nich wprowadzonych rozwiązań
    • Budowanie organizacji nakierowanej na analizę doświadczeń - Lessons Learned
  • D8 – Uznanie pracy zespołu
    • Rola prawidłowego systemu motywacyjnego w działaniu zespołów rozwiązywania problemów

Uczestnicząc w szkoleniu:

  • Poznasz wymagania przemysłu motoryzacyjnego związane z metodycznym rozwiązywaniem problemów.
  • Docenisz znaczenie zespołów interdyscyplinarnych w efektywnym rozwiązywaniu problemów.
  • Dowiesz się, jak prawidłowo definiować problemy w celu ich prawidłowego rozwiązania.
  • Poznasz zastosowanie kluczowych narzędzi jakości w procesach rozwiązywania problemów.
  • Zrozumiesz rolę standaryzacji uzyskanych rozwiązań jako sposobu na unikanie problemów w przyszłości.

Adresaci szkolenia:

  • Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób uczestniczących w procesach rozwiązywania problemów w firmach, a w szczególności do pracowników działów jakości, produkcji, logistyki oraz utrzymania ruchu. W szkoleniu powinny uczestniczyć zarówno osoby odpowiedzialne za organizację pracy zespołów rozwiązywania problemów jak i ich faktyczni uczestnicy.

Czas trwania:

  • 2 dni (16 godzin dydaktycznych)