Lean Office – efektywne biuro
Zakres szkolenia:
Koncepcja Lean, choć wywodzi się z procesów typowo produkcyjnych, znalazła liczne zastosowania w wielu sektorach gospodarki na świecie – w tym i w procesach usługowych, obszarach nieprodukcyjnych oraz w biurach (Lean Office). Lean Office to efektywne, pozbawione marnotrawstwa, uproszczone biuro. Szkolenie z zakresu Lean Office to przewodnik po zasadach i instrumentach szczupłego zarządzania mających zastosowanie w usprawnianiu procesów biurowych, to także mapa drogowa zdroworozsądkowego, opartego na budowaniu kultury efektywności procesu doskonalenia. W trakcie szkolenia zostaną omówione następujące zagadnienia:Po pierwsze należy wyeliminować rzeczy,
których w ogóle nie trzeba robić,
to wszystko, co jest czystą stratą czasu,
bez szans na jakiekolwiek kiedykolwiek rezultaty.
Peter F. Drucker
- Wprowadzenie
- Lean w biurze
- Geneza koncepcji szczupłego zarządzania w organizacjach
- Zasady i obszary zastosowania Lean
- Lean Thinking w biurze - całościowe spojrzenie na procesy biurowe
- Metoda 3G
- Kaizen w procesach biurowych – czyli jak i dlaczego małe kroki prowadzą do dużych efektów
- Efektywność i marnotrawstwo w procesach biurowych
- Efektywność – co to takiego?
- Marnotrawstwo w biurze – wszechobecne i niedostrzegalne
- Jak identyfikować i minimalizować marnotrawstwo w procesach biurowych
- Tworzenie przepływu i systemu ssącego w biurze
- Co to jest przepływ i jak go uzyskać
- Kanban i system ssący
- Strumień wartości w procesach biurowych
- Mapowanie strumieni wartości w biurze
- Wizualizacja i zarządzanie wizualne
- 5S (6S) efektywne zarządzanie stanowiskiem prac
- Doskonalenie procesów biurowych
- Checklist
- 5 x Dlaczego?
- Standaryzacja pracy
- Raport A3 – czyli jak rozwiązywać problemy
- Diagram Spaghetti – prosto do celu
- Diagram Ishikawy
- Zapobieganie błędom w procesach biurowych
- Zarządzanie projektami Lean
- Zadbaj o ludzi, a oni zadbają o Twoje procesy – czyli jak być przywódcą, a nie menedżerem
- Training Within Industry TWI – program rozwoju umiejętności przełożonych
- Motywowanie w środowisku Lean
- Zarządzanie informacją w szczupłym biurze
- Edukacja w drodze do Lean – bo wiedza jest siłą (ale wyobraźnia jest ważniejsza)
- Zwolnij, żeby zobaczyć
- Prezentacje w duchu Zen
- Podsumowanie i dyskusja
Najgorzej jest robić najlepiej coś,
czego nie trzeba robić wcale.
Uczestnicząc w szkoleniu:
- Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z zasadami oraz instrumentami koncepcji Lean i możliwościami ich implementowania w środowisku biurowym oraz sposobami motywowania, instruowania i edukowania pracowników w szczupłych biurach.
- Podczas szkolenia słuchacze założą „niewidzialne okulary”, które ułatwią im zidentyfikowanie źródeł marnotrawstwa w ich własnych biurach i procesach administracyjnych w organizacjach; nauczą się również jak eliminować czy też minimalizować marnotrawstwo. Co jednak najważniejsze, poznają sposoby zapobiegania niegospodarności, zapobiegania zużywaniu bez pożytku i potrzeby zasobów, w tym i najcenniejszego zasobu - czasu.
- Uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość brania udziału w grach i zabawach, mających na celu między innymi wypracowanie nawyków efektywnego działania oraz poprawy warsztatu pracy i projektowania efektywnych stanowisk i obszarów pracy w biurach.
Adresaci szkolenia:
- Szkolenie jest adresowane do osób nadzorujących lub realizujących procesy biurowe, administracyjne w organizacjach każdego typu. Każdy ma prawo dowiedzieć się, jak można pracować sprytniej, a nie ciężej, oraz nauczyć się radzić sobie z wszechobecnym marnotrawstwem.
Czas trwania:
- 2 dni (16 godzin dydaktycznych)