TESTY HIPOTEZ oraz PODSTAWY PROJEKTOWANIA EKSPERYMENTÓW (DoE)

Zakres szkolenia:

Szkolenie uświadamia jak profesjonalnie odkrywać i wprowadzać zmiany w procesie. Wyobraź sobie, że dojeżdżasz do pracy przez kilkanaście skrzyżowań i zajmuje Ci to średnio 30 minut. Pewnego dnia zmieniłeś trasę i jechałeś 26 minut. Czy już wtedy możesz zadeklarować, że nową trasą będziesz szybciej docierać do pracy? Pewnie nie. Zatem kiedy będziesz mógł zadecydować? Kiedy możemy decydować co i jak wpływa na nasze procesy i produkty? Szkolenie ukazuje, jak efektywnie poznać odpowiedź, by nie stracić za dużo czasu, ale też i nie dać się oszukać.


  • Proces jako przekształcanie parametrów wejściowych w wyjściowe
  • Zmienność naturalna vs specjalna – zagrożenia i szanse
  • Zjawisko interakcji
  • Strategie eksperymentów OFAT, AFAT, Full Factorial, Fractional Factorial
  • Jak dobierać strategię eksperymentu w praktyce
  • Wyznaczenie celu, położenie czy zmienność procesu?
  • Co to są hipotezy i jak je generować
  • Błędne decyzje, ich prawdopodobieństwo, ryzyko i konsekwencje
  • Procedura testów
  • Zastosowanie programu Minitab w testach hipotez (2 Sample T-test, Paired T-test, Standard Deviation test, ANOVA, Chi-kwadrat)
  • Praktyczna, nie tylko statystyczna, interpretacja wyników
  • Wyciąganie właściwych, bezpiecznych wniosków z testów hipotez
  • Planowanie eksperymentów jako fundament sukcesu
  • P-diagram – czyli szeroki obraz parametrów
  • Szumy/zakłócenia – jak sobie radzić
  • Strategia próbkowania – Drzewko kombinacji
  • Przeprowadzanie eksperymentów z wykorzystaniem programu Minitab
  • Praktyczna analiza wyników eksperymentu
  • Zagrożenia, czyli elementy psychologii w planowaniu i interpretowaniu testów

Uczestnicząc w szkoleniu:

  • Uświadomisz sobie w jakim matrixie/wirtualnej rzeczywistości czasem przychodzi Ci działać
  • Podejmiesz wyzwanie działania w realu i świadomego kształtowania rzeczywistości produkcyjnej
  • Nauczysz się metodycznie generować hipotezy i potwierdzać ich słuszność
  • Dowiesz się, jak projektować eksperyment tak, by odkryć ważne zależności
  • Poznasz zagrożenia dla planowania i wnioskowania wynikające z naszej osobowości, przekonań i innych psychologicznych aspektów
  • Poznasz sposoby bezpiecznej i profesjonalnej komunikacji wyników testów

Adresaci szkolenia:

  • Osoby pracujące przy rozwoju i/lub poprawie produktów lub też procesów
  • Inżynierowie procesu/produktu/jakości/rozwoju dostawców wprowadzający lub oceniający zmiany w procesach/produktach

Czas trwania:

  • 2 dni (16 godzin dydaktycznych)