Efektywna Poprawa Procesu – Esencja Six Sigmy czyli 80% efektu za 20% ceny
Zakres szkolenia:
Metodologia Six Sigma zdobyła wielką popularność, ale ostatnimi czasy nie wszędzie cieszy się dobrą sławą. Zdarza się, że jest tylko hasłem i modą w wielkich koncernach. Z doświadczenia wynika, że w praktyce osiągamy często niewielki efekt okupiony dużym wysiłkiem. To szkolenie ma na celu odwrócić to zjawisko tak, aby małym wysiłkiem osiągnąć satysfakcjonujący efekt. Skupia się ono na najważniejszych i dających efekt dźwigni narzędziach prowadzących do lepszego zrozumienia i poprawy procesu oraz będącego jego efektem produktu. Szkolenie uzupełnione jest o narzędzia i techniki spoza kanonu Six Sigmy, ale wpisujące się w strategię poprawy procesu/produktu a wynikające z blisko 20 letniego doświadczenia trenera.- Wprowadzenie – po co to wszystko? Zysk dla uczestnika a zysk dla firmy
- Nie ma dwóch takich samych rzeczy, czyli świadomość zmienności w procesach
- Miary zmienności i położenia procesu
- Po co nam statystyka, czyli ćwiczenie w kontrolę procesu – „a Ty Ile braków zrobisz?”
- Zmienność naturalna i specjalna na życiowych przykładach
- Wartość pokory - potrzeba uświadomienia sobie niekompetencji by móc stać się kompetentnym
- Krótko o Six Sigmie i co zrobić, żeby „działała”
- Mapa drogowa DMAIC, czyli gdzie i po co jedziemy i jakie mamy przystanki
- Właściwa definicja problemu i potrzeba skupienia – zasada Pareto
- Problem przesunięcia czy rozrzutu
- Współpraca z klientem - VoC
- Podstawy weryfikacji systemu pomiarowego – bias, powtarzalność, odtwarzalność
- Próbkowanie procesu, aby zyskać wiedzę
- Podstawowe narzędzia poszukiwania istotnych parametrów (Stratyfikacja, Ishikawa)
- Generowanie Hipotez i potrzeba ich testów
- Interakcja – zagrożenia, ale i wielkie szanse
- Co daje projektowanie eksperymentów (DoE)
- Jak radzić sobie bez zaawansowanej statystyki
- Efektywne dobieranie rozwiązania
- Jak utrzymać poprawę
Uczestnicząc w szkoleniu:
- Nauczysz się na nowo patrzeć na produkt i proces
- Dowiesz się czemu warto być ostrożniejszym w typowaniu przyczyn
- Odkryjesz jak czasem zamiast nieświadomie psuć świadomie poprawiać
- Dowiesz się co to sigma, a co to Six Sigma
- Nauczysz się dogłębnie definiować problem i cel by sprawniej go osiągnąć
- Zaprzyjaźnisz się z prostą statystyką
- Opanujesz sztuczki, o których standardowa Six Sigma nie wspomina
- Nauczysz się na cudzych błędach korzystając z doświadczenia trenera i uczestników
Adresaci szkolenia:
- Osoby pracujące przy rozwoju i/lub poprawie produktów lub też procesów, nie mające dotąd styczności z Six Sigma lub po szkoleniu Six Sigma, ale nie korzystające na co dzień a chcące dać metodologii drugą szansę
- Certyfikowany White, Yellow, Green Belt chcący przypomnieć, utrwalić i poszerzyć wiedzę
- Osoby chcące uzupełnić swoją wiedzę z ciągłego doskonalenia
- Osoby mające trudności z wdrożeniem narzędzi jakości w swojej firmie
Czas trwania:
- 2 dni (16 godzin dydaktycznych)