G8D – techniki rozwiązywania problemów i analiza przyczyn źródłowych
Zakres szkolenia:
- Systematyczne podejście do rozwiązywania problemów a cykl PDCA
- Dokumentowanie procesu analizy reklamacji zgodnie ze standardem motoryzacyjnym G8D – typowe wzory formularzy i zasady ich wypełniania
- D0 - Przygotowanie do rozpoczęcia procesu G8D
- Identyfikacja problemu
- Natychmiastowe działania powstrzymujące (Emergency Response Actions)
- D1 - Powołanie zespołu
- Rola zespołu w procesie doskonalenia
- Funkcje w zespole rozwiązywania problemów (lider, przedstawiciel klienta, champion)
- Tworzenie efektywnego zespołu rozwiązywania problemów jakościowych
- Przydzielanie uprawnień i odpowiedzialności
- D2 - Definiowanie problemu
- Poprawne definiowanie problemów z wykorzystaniem metodyki 5W2H
- Różnica między problemem a jego symptomem
- Gromadzenie danych i ich wstępna analiza (arkusze kontrolne, analiza rozkładu procesu za pomocą histogramów, określanie priorytetów za pomocą analizy Pareto, stratyfikacja danych)
- D3 - Tymczasowe działania korygujące
- Rodzaje tymczasowych działań korygujących
- Sposób wprowadzania tymczasowych działań korygujących
- Cykl życia” tymczasowych działań korygujących
- D4 - Poszukiwanie przyczyn źródłowych – root cause analysis
- Burza mózgów jako wielofunkcyjne narzędzie kreatywnego myślenia
- Wykres przyczynowo skutkowy Ishikawy
- Analiza 5 WHY
- Fault Tree Analysis
- Analiza Drill Deep (3 x 5 WHY)
- Priorytetyzacja problemów – metoda punktowa i porównywanie parami
- D5 - Opracowywanie trwałych działań korygujących
- Różnica między działaniami powstrzymującymi a tymczasowymi i trwałymi działaniami korygującymi
- Planowanie działań i definiowanie odpowiedzialności
- Podejmowanie decyzji z uwzględnieniem analizy kosztów i czasu
- D6 - Wdrożenie i walidacja trwałych działań korygujących
- Metody walidacji
- Nadzór nad działaniami
- Potwierdzenie skuteczności i trwałości wprowadzonych rozwiązań
- Podejmowanie działań korygujących
- Akceptacja klienta
- D7 - Zapobieganie ponownemu pojawieniu się problemu
- Utrwalenie uzyskanych rozwiązań poprzez standaryzację
- Identyfikacja podobnych procesów w celu zastosowania w nich wprowadzonych rozwiązań
- Budowanie organizacji nakierowanej na analizę doświadczeń - Lessons Learned
- D8 – Uznanie pracy zespołu
- Rola prawidłowego systemu motywacyjnego w działaniu zespołów rozwiązywania problemów
Uczestnicząc w szkoleniu:
- Poznasz wymagania przemysłu motoryzacyjnego związane z metodycznym rozwiązywaniem problemów.
- Docenisz znaczenie zespołów interdyscyplinarnych w efektywnym rozwiązywaniu problemów.
- Dowiesz się, jak prawidłowo definiować problemy w celu ich prawidłowego rozwiązania.
- Poznasz zastosowanie kluczowych narzędzi jakości w procesach rozwiązywania problemów.
- Zrozumiesz rolę standaryzacji uzyskanych rozwiązań jako sposobu na unikanie problemów w przyszłości.
Adresaci szkolenia:
- Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób uczestniczących w procesach rozwiązywania problemów w firmach, a w szczególności do pracowników działów jakości, produkcji, logistyki oraz utrzymania ruchu. W szkoleniu powinny uczestniczyć zarówno osoby odpowiedzialne za organizację pracy zespołów rozwiązywania problemów jak i ich faktyczni uczestnicy.
Czas trwania:
- 2 dni (16 godzin dydaktycznych)